Σε έναν κόσμο όπου τα μέσα ενημέρωσης μπορούν να διασχίσουν τα σύνορα με το πάτημα ενός κουμπιού, τα κινούμενα σχέδια αποτελούν ένα ισχυρό εργαλείο για την πολιτιστική αναπαράσταση και την εκπαίδευση. Οι ταινίες και οι σειρές κινουμένων σχεδίων έχουν τη μοναδική ικανότητα να απεικονίζουν διαφορετικούς πολιτισμούς με ζωντανούς και ευφάνταστους τρόπους, επηρεάζοντας τις αντιλήψεις και την κατανόηση σε παγκόσμια κλίμακα.
Αυτό κάνουν και οι Odd Bleat, το βραβευμένο και αναγνωρισμένο σε όλο τον κόσμο animation studio, το οποίο αποτελείται από τους Γιάννη Ζουμάκη και Μάνο Γερογιάννη. Πέρυσι είχαν φτιάξει την οπτική ταυτότητα του Φεστιβάλ Animasyros, ενώ φέτος ήταν μέλη της κριτικής επιτροπής για το διεθνές και το ελληνικό διαγωνιστικό τμήμα.
Συμμετείχαν, επίσης, με το video που είχαν φτιάξει για τα Χριστούγεννα στο ΚΠΙΣΝ στο διαγωνιστικό τμήμα τηλεοπτικών και κατά παραγγελία ταινιών.
«To animation είναι ένα μέσο έκφρασης που εμπεριέχει πολλές τέχνες μαζί και όλες συνυπάρχουν αρμονικά»
-Είσαστε τα δημιουργικά μυαλά πίσω από το animation studio, Odd Bleat, αναγνωρισμένο σε όλο τον κόσμο. Πόσο δύσκολο αλλά και ευχάριστο είναι αυτό;
Γιάννης Ζουμάκης: Κατά αρχάς ευχαριστούμε πολύ για τα καλά λόγια. Το «αναγνωρισμένο σε όλο τον κόσμο» ακούγεται αρκετά επιβλητικό. Παρόλα αυτά δεχόμαστε ότι η δουλειά μας έχει ταξιδέψει αρκετά εκτός συνόρων και είμαστε χαρούμενοι γι’ αυτό. Όλα στην Odd Bleat αυτά τα σχεδόν δέκα χρόνια κυλάνε αρκετά αυθόρμητα συνεχίζοντας να κάνουμε και οι δύο, καθημερινά, αυτό που μας εκφράζει και αγαπάμε, οπότε η αλήθεια είναι ότι έφτασαν τα πράγματα μέχρι εδώ με έναν ομαλό τρόπο. Ωστόσο δουλεύοντας πολύ και μεθοδικά. Και σίγουρα η προβολή και οι διακρίσεις στο εξωτερικό μας τιμούν ιδιαιτέρως.
-Γιατί επιλέξατε το animation ως δημιουργική έκφραση;
Μάνος Γερογιάννης: Στα πλαίσια της σχολής μας στην Γραφιστική στα ΤΕΙ Αθήνας κάπου στα μέσα των σπουδών διαλέξαμε την ειδικότητα του animation. Ένα τμήμα με επικεφαλής την Ελένη Μούρη, τον Στέλιο Πολυχρονάκη και τον Κωνσταντίνο Τυλιγάδη, όπου πέρα από τις βασικές αρχές του animation μας μετέδωσαν τον ενθουσιασμό τους για το μέσο μια εποχή που στην Ελλάδα συνέβαιναν ελάχιστα πράγματα γύρω απ’ το animation αλλά εκείνοι οι άνθρωποι έβαλαν τα θεμέλια να χτιστεί κάτι. Αργότερα κάναμε πρακτική και εργαστήκαμε στην Nomint το πιο επιτυχημένο motion design studio της εποχής στην Ελλάδα, όπου ήταν ένα πραγματικό σχολείο γύρω από τον χώρο μας. Αν αγαπήσαμε το animation στην σχολή ο έρωτας ήρθε στα χρόνια που περάσαμε στη Nomint.
Γιάννης Ζουμάκης: To animation είναι ένα μέσο έκφρασης που εμπεριέχει πολλές τέχνες μαζί και όλες συνυπάρχουν αρμονικά. Εικόνα. ήχος, αφήγηση. Είναι ένας κόσμος που αν μπεις δύσκολα επιστρέφεις στον στατικό κόσμο.
-Πώς είναι να δουλεύετε σαν δίδυμο;
Μ.Γ: Όπως είπαμε και πριν έχουμε κοινό βιογραφικό σε ό,τι έχουμε κάνει μέχρι σήμερα. Συμφοιτητές στη σχολή, συνάδελφοι στην ίδια εταιρία και μετά partners στην Odd Bleat, αλλά κυρίως καλοί φίλοι. Όλα αυτά τα κοινά βιώματα όλα αυτά τα χρόνια μας έχουν διαμορφώσει μια κοινή αισθητική κι έτσι μας είναι εύκολο να συνεννοηθούμε.
-Πείτε μου δυο λόγια για το χριστουγεννιάτικο βίντεο για το ΚΠΙΣΝ με το οποίο συμμετείχατε στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ.
Γ.Ζ: Με το ΚΠΙΣΝ έχουμε μια συνεργασία τα τελευταία 7-8 χρόνια που ξεκίνησε από την δημιουργία της πρώτης χριστουγεννιάτικης καμπάνιας το 2017. Το ταινιάκι που συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ είναι απ’ την περσινή καμπάνια. Το θέμα της ήταν τα Character totems τα οποία αντλούν έμπνευση από τα παραδοσιακά ξύλινα χριστουγεννιάτικα στολίδια που είχαμε σαν παιδιά και στην ουσία ήταν γεωμετρικές φόρμες που δημιουργούσαν characters κα αντικείμενα. Με την ίδια λογική σχεδιάσαμε διάφορα character totems αποτελούμενα από γεωμετρικά σχήματα, τα οποία δημιουργούνται και μεταλλάσσονται δημιουργώντας ιστορίες και δράσεις σχετικά με τις χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις του Κέντρου Πολιτισμού.
Μ.Γ: Ήταν μια καμπάνια που απλώθηκε σε μεγάλο βαθμό σε όλους τους χώρους του ΚΠΙΣΝ και σε digital και σε physical υπόσταση. Στη Σύρο παρουσιάσαμε ένα μικρό edit από κάποιες στιγμές του χριστουγεννιάτικου κόσμου.
«Εικόνα. ήχος, αφήγηση. Είναι ένας κόσμος που αν μπεις δύσκολα επιστρέφεις στον στατικό κόσμο»
-Πέρυσι είχατε φτιάξει την οπτική ταυτότητα του Animasyros. Μιλήστε μου για την ιδέα πίσω από το αποτέλεσμα.
Γ.Ζ: Είμαστε πολύ χαρούμενοι για αυτό γιατί είμαστε παιδιά του φεστιβάλ αφού ως φοιτητές το είχαμε επισκεφτεί τα πρώτα δύο Animasyros. Δεκαπέντε χρόνια μετά έκλεισε ένας κύκλος δίνοντας μας την δυνατότητα να σχεδιάσουμε την οπτική ταυτότητα του φεστιβάλ. Το φεστιβάλ πέρυσι είχε σαν θέμα την αρχαία Ελλάδα οπότε σχεδιάσαμε δύο καμάρες που παραπέμπουν στις χαρακτηριστικές κυκλαδίτικες καμάρες, άλλα και στους δύο αντικριστούς λόφους της Ερμούπολης. Διακρίνουμε δύο πρόσωπα σε προφίλ. Το πρώτο φαίνεται να κρατάει έναν αφαιρετικό φακό κάμερας, μέσα από τον οποίο προβάλλεται η δεύτερη μορφή που μοιάζει με αρχαία ελληνική προτομή κάποιας θεάς. Η αρχαία θεά, φοράει γυαλιά ηλίου για να τονίσει τον καλοκαιρινό χαρακτήρα που έχει το φεστιβάλ στο νησί, ενώ τα μαλλιά της κυματίζουν σαν τα κύματα της θάλασσας, μέσα στα οποία δύει ένας ήλιος.
Μ.Γ: Με αυτή τη σύνθεση των δύο μορφών, θέλαμε να αποτυπώσουμε τη σκηνοθετική ματιά και εν γένει τη σκηνοθεσία, καθώς και το στοιχείο της προβολής, αποδίδοντας έτσι φόρο τιμής στους πρωταγωνιστές του φεστιβάλ που δεν είναι άλλοι από τις ίδιες τις ταινίες που προβάλλονται στις οθόνες του Animasyros. Ανάμεσά τους βλέπουμε μια αρχαιοελληνική κολώνα, που τονίζει ακόμα περισσότερο την περσινή θεματική του φεστιβάλ. Η αρχαία κολώνα έχει στη βάση της τρεις καμάρες, που συμβολίζουν τις τρεις καμαρωτές πόρτες του θεάτρου Απόλλωνα. το σπίτι και την καρδιά του φεστιβάλ.
-Ποιο είναι το πιο ευχάριστο κομμάτι της δουλειάς σας;
Γ.Ζ: Το πιο ευχάριστο κομμάτι της δουλειάς μας είναι ότι έχουμε κάνει επάγγελμα την ασχολία που μας εκφράζει και εξελλισόμαστε μέσω αυτής. Και είναι πάντα ξεχωριστό το συναίσθημα της ικανοποίησης όταν έχεις δημιουργήσει κάτι που σε αντιπροσωπεύει και χαίρεσαι για αυτό.
-Ποιο είναι το πιο απαιτητικό;
Μ.Γ: Το πιο απαιτητικό μέρος δουλεύοντας στο κομμάτι της διαφήμισης είναι σίγουρα οι χρόνοι και τα σφιχτά και απαιτητικά deadlines. Επίσης είναι πολύ απαιτητική η διαχείριση του project συνολικά λύνοντας την εξίσωση μεταξύ χρόνου, μπάτζετ, δημιουργικής ομάδας και δημιουργικού input στο project. Αλλά με σωστή οργάνωση όλα είναι εφικτά.