Μπορεί να έχετε δει τη λέξη «Bluesky» να εμφανίζεται πρόσφατα στις σελίδες σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να αναρωτηθήκατε για τι πράγμα μιλάει ο κόσμος.
Πρόκειται για μια εναλλακτική πλατφόρμα στο X του Έλον Μασκ και όσον αφορά το χρώμα και το λογότυπό της, μοιάζει αρκετά.
Η Bluesky απέκτησε περίπου 2,5 εκατομμύρια νέους χρήστες την περασμένη εβδομάδα, αυξάνοντας το σύνολο των χρηστών της σε περισσότερους από 16 εκατομμύρια.
Τι είναι λοιπόν και γιατί γίνονται τόσοι πολλοί άνθρωποι μέλη;
Τι είναι το Bluesky;
Το Bluesky περιγράφει τον εαυτό του ως «social media όπως θα έπρεπε να είναι», αν και μοιάζει με άλλους ιστότοπους.
Οπτικά, μια μπάρα στα αριστερά της σελίδας δείχνει όλα όσα θα περίμενε κανείς – αναζήτηση, ειδοποιήσεις, αρχική σελίδα και ούτω καθεξής.
Social media όπως θα έπρεπε να είναι
Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα μπορούν να δημοσιεύουν, να σχολιάζουν, να αναδημοσιεύουν και να κάνουν like στα αγαπημένα τους πράγματα.
Με απλά λόγια, μοιάζει με το πώς έμοιαζε το X, πρώην γνωστό ως Twitter.
Η κύρια διαφορά είναι ότι το Bluesky είναι αποκεντρωμένο. Αυτός είναι ένας περίπλοκος όρος που ουσιαστικά σημαίνει ότι οι χρήστες μπορούν να φιλοξενήσουν τα δεδομένα τους σε διακομιστές άλλους από αυτούς που ανήκουν στην εταιρεία.
Δηλαδή αντί να περιορίζονται σε έναν συγκεκριμένο λογαριασμό με το όνομα Bluesky, οι άνθρωποι μπορούν (αν θέλουν) να εγγραφούν χρησιμοποιώντας έναν λογαριασμό που τους ανήκει.
Σε ποιον ανήκει;
Αν νομίζετε ότι μοιάζει πολύ με το X, δεν θα εκπλαγείτε αν μάθετε το γιατί. Το δημιούργησε πρώην επικεφαλής του Twitter, Τζακ Ντόρσεϊ.
Είχε πει μάλιστα κάποτε ότι ήθελε το Bluesky να είναι μια αποκεντρωμένη έκδοση του Twitter που δεν θα ανήκει σε κανένα άτομο ή οντότητα.
Ωστόσο ο Ντόρσεϊ δεν είναι πλέον μέλος της ομάδας πίσω από αυτό, αφού αποχώρησε από το διοικητικό συμβούλιο τον Μάιο του 2024.
Ο ίδιος διέγραψε εντελώς τον λογαριασμό του τον Σεπτέμβριο.
Τώρα διοικείται και ανήκει κατά κύριο λόγο στον διευθύνοντα σύμβουλο Τζέι Γκρέιμπερ ως αμερικανική εταιρεία δημόσιου συμφέροντος.
Γιατί κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερη δημοτικότητα;
Το Bluesky υπάρχει από το 2019, αλλά μέχρι τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους ήταν μόνο για χρήστες που είχαν λάβει ειδική πρόσκληση.
Αυτό επέτρεψε στους προγραμματιστές να ασχοληθούν με όλα τα προβλήματα πίσω από το παρασκήνιο, για να προσπαθήσουν να σταθεροποιήσουν την πλατφόρμα πριν ανοίξουν τις πόρτες στο ευρύτερο κοινό.
«I didn’t realize how much I missed interacting with real humans»
many people are saying thishttps://t.co/x6v5YW0WFT pic.twitter.com/f89Xfh1uh2
— bluesky (@bluesky) November 12, 2024
Δεν είναι τυχαίο ότι ο αριθμός των νέων χρηστών του Bluesky αυξήθηκε κατακόρυφα μετά την επιτυχία του Ντόναλντ Τραμπ στις αμερικανικές εκλογές του Νοεμβρίου.
Ο ιδιοκτήτης της X, Μασκ, ήταν μεγάλος υποστηρικτής του Τραμπ κατά τη διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας και θα συμμετάσχει σε μεγάλο βαθμό στην κυβέρνησή του.
Αναπόφευκτα, αυτό οδήγησε σε πολιτικό διχασμό, με ορισμένους να εγκαταλείπουν το X σε ένδειξη διαμαρτυρίας.
Αλλά άλλοι έχουν επικαλεστεί διαφορετικούς λόγους, όπως η εφημερίδα Guardian, η οποία επέλεξε να σταματήσει να δημοσιεύει εκεί, καθώς χαρακτήρισε το X «μια τοξική πλατφόρμα μέσων ενημέρωσης».
Εν τω μεταξύ, η εφαρμογή Bluesky συνεχίζει να συγκεντρώνει σημαντικές λήψεις παγκοσμίως και την Πέμπτη ήταν η κορυφαία δωρεάν εφαρμογή στο Apple App Store στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Αρκετές διασημότητες, από την ποπ τραγουδίστρια Lizzo μέχρι τον Γκρεγκ Ντέιβις του Taskmaster, έχουν ανακοινώσει ότι εντάσσονται στην πλατφόρμα και περιορίζουν τη χρήση του – ή σε ορισμένες περιπτώσεις εγκαταλείπουν εντελώς – X.
it’s official — 1,000,000 people have joined Bluesky in just the last day!!!
welcome 🥳https://t.co/x6v5YW0WFTpic.twitter.com/ifpjZFpYsf
— bluesky (@bluesky) November 15, 2024
Άλλα ονόματα που μπορεί να αναγνωρίζετε είναι ο Μπεν Στίλερ, η Τζέιμι Λι Κέρτις και ο Πάτον Όσγουολτ.
Αλλά αυτή η ανάπτυξη, αν και σημαντική, θα πρέπει να συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα προτού το Bluesky μπορέσει να αποτελέσει πραγματική πρόκληση για τον αντίπαλό του
Πώς βγάζει χρήματα;
Η Bluesky ξεκίνησε με χρηματοδότηση από επενδυτές και εταιρείες επιχειρηματικών κεφαλαίων και έχει συγκεντρώσει δεκάδες εκατομμύρια δολάρια με τα μέσα αυτά.
Αλλά με τόσους καινούργιους χρήστες, θα πρέπει να βρει έναν τρόπο να πληρώνει τους λογαριασμούς.
Στην εποχή της ακμής του Twitter, ο ιστότοπος έβγαζε τη συντριπτική πλειοψηφία των χρημάτων του μέσω της διαφήμισης.
Η Bluesky έχει δηλώσει ότι θέλει να το αποφύγει αυτό. Αντ’ αυτού, δήλωσε ότι θα συνεχίσει να εξετάζει υπηρεσίες επί πληρωμή.
Εάν οι ιδιοκτήτες του Bluesky συνεχίσουν να αποφεύγουν τη διαφήμιση, ίσως αναγκαστούν αναπόφευκτα να αναζητήσουν άλλες επιλογές ως τρόπο για να διατηρήσουν την πλατφόρμα ζωντανή.
Προς το παρόν, το μέλλον της Bluesky παραμένει αβέβαιο, αλλά αν συνεχιστεί η ανάπτυξή της, όλα είναι πιθανά.