Την 1η Νοεμβρίου, ληστές εισέβαλαν στην γκαλερί MPV στο Oisterwijk της Ολλανδίας, λίγο μετά τις 3 τα ξημερώματα, σύμφωνα με τον Senay Boztas της εφημερίδας Art Newspaper. Οι ντόπιοι λένε ότι άκουσαν μια δυνατή έκρηξη και ακολούθησε ένα βουητό προερχόμενο από την ενεργοποίηση του συναγερμού. Οι κλέφτες είχαν πυροδοτήσει εκρηκτικά για να εισβάλουν στο κτίριο και έφυγαν με τα έργα από τη σειρά Reigning Queens του Άντι Γουόρχολ.
Η σειρά δημιουργήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1980 και περιλαμβάνει πορτρέτα τεσσάρων επιφανών βασιλισσών: της Ελισάβετ Β’ του Ηνωμένου Βασιλείου, της Μαργκρέτε Β’ της Δανίας, της βασίλισσας Βεατρίκης της Ολλανδίας και της βασίλισσας Ntombi Tfwala της Σουαζιλάνδης. Τα φωτεινά, πολύχρωμα έργα τέχνης είχαν προγραμματιστεί να πωληθούν σε μια έκθεση τέχνης στο Άμστερνταμ.
«Όλα πήγαν στραβά»
Οι ειδικοί λένε ότι οι κλέφτες ήταν απρόσεκτοι στην τέλεση του εγκλήματος και πιθανότατα δεν είχαν κατανοήσει πλήρως σε τι έμπλεκαν.
«Από τη στιγμή που τα έργα ξηλώνονται από τις κορνίζες … γνωρίζεις ότι έχουν υποστεί ζημιές που δεν μπορούν να διορθωθούν, επειδή είναι αδύνατο να τα βγάλεις άθικτα»
«Νομίζω ότι πρόκειται για κάποιους εγκληματίες που δεν είναι πραγματικά εξειδικευμένοι στην κλοπή έργων τέχνης [αλλά] είδαν μια ευκαιρία και σκέφτηκαν: ‘Ας τα κλέψουμε πρώτα και μετά ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε’ », λέει ο ντετέκτιβ Arthur Brand στην εφημερίδα Art Newspaper.
Ο Brand είναι διάσημος για την ανάκτηση σημαντικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένου ενός κλεμμένου πίνακα του Βίνσεντ βαν Γκογκ τυλιγμένου σε μια τσάντα Ikea, τον οποίο κάποιος παρέδωσε στο διαμέρισμά του πέρυσι. Αυτή η ιστορία είχε αίσιο τέλος. Αλλά σε αυτή την περίπτωση, προσθέτει, «όλα πήγαν στραβά».
Καταστράφηκαν τα αριστουργήματα του Άντι Γουόρχολ;
Η χρήση εκρηκτικών σε ληστείες έργων τέχνης δεν είναι ούτε συνηθισμένη ούτε έξυπνη. Το υλικό από τις κάμερες ασφαλείας δείχνει ότι η έκρηξη μπορεί να προκάλεσε ζημιές στα έργα τέχνης. Ο Mark Peet Visser, ιδιοκτήτης της γκαλερί, δήλωσε στον Mike Corder του Associated Press ότι η «ερασιτεχνική» ληστεία κατέστρεψε το κτίριό του και προκάλεσε ζημιές σε αρκετές κοντινές επιχειρήσεις.
Όταν οι δράστες προσπάθησαν να διαφύγουν με τα τέσσερα έργα τέχνης, συνειδητοποίησαν ότι δεν χωρούσαν στο αυτοκίνητό με το οποίο θα διέφευγαν.
Κατάφεραν να ξεφύγουν μόνο με δύο από τα πορτρέτα (Ελισάβετ και Μαργκρέτε), τα οποία αναγκάστηκαν να κόψουν από τα κάδρα τους. Τα άλλα δύο πετάχτηκαν επιπόλαια στο δρόμο.
«Από τη στιγμή που τα έργα ξηλώνονται από τις κορνίζες … γνωρίζεις ότι έχουν υποστεί ζημιές που δεν μπορούν να διορθωθούν, επειδή είναι αδύνατο να τα βγάλεις άθικτα», προσθέτει ο Visser.
Ο ιδιοκτήτης της γκαλερί δηλώνει στην εφημερίδα Art Newspaper ότι μόνο ένας περιορισμένος αριθμός ανθρώπων γνώριζε ότι τα έργα βρίσκονταν στην γκαλερί. Αν και δεν σχολίασε την αξία των έργων, ένα άλλο πορτρέτο του Άντι Γουόρχολ που απεικόνιζε την Ελίζαμπεθ πωλήθηκε για περισσότερα από 850.000 δολάρια στον οίκο δημοπρασιών Heffel Fine Art Auction House του Τορόντο πριν από δύο χρόνια, σύμφωνα με την Jo Lawson-Tancred του Artnet.
Παρόλα αυτά, οι κλέφτες είναι σχεδόν απίθανο να έχουν τέτοιο κέρδος. Τώρα που τα έργα είναι κατεστραμμένα, μπορεί να αξίζουν λιγότερο. Επιπλέον, ο Visser λέει στους Faye van Os, Tom Tacken και Juliette D’Ours του ολλανδικού ειδησεογραφικού πρακτορείου Het Laatste Nieuws ότι τα έργα δεν μπορούν να πωληθούν στην ελεύθερη αγορά διότι είναι αριθμημένα.
*Με πληροφορίες από: Smithsonian Magazine | Julia Binswanger